Eind augustus 2015 klopten Jacco Knotnerus en ik aan bij campagnemakers Jan Bennink en Theo Imhoff met het idee om een exclusief op vrouwen gericht voetbalkleding merk te lanceren. Met 150.000 voetballende meisjes en vrouwen in Nederland alleen werd het onderhand schrijnend dat er geen passende kleding beschikbaar was. Voetballende dames stonden noodgedwongen met mannenkleding op het veld. Te ruime broeken, slobberende maar toch te korte shirts en vooral niet vrouwelijk.
Er lag letterlijk een kans voor open doel. Terwijl er nog een ontwerper voor de toekomstige kledinglijn gezocht moest worden gingen Bennink en Imhoff aan de slag op zoek naar een naam, beeldmerk en slogan. En die lag met een oprichtster die als voormalig oranje leeuwin bovendien leeuwin als voornaam heeft voor het oprapen. Na wat speelse variaties als Leones, Leona, Leonas.., viel de keuze op Liona.
Vrouwelijk qua naam en dus ook vrouwelijk qua vorm. Sierlijk, met een vleugje dierlijk. Om het leeuwendeel in de naam te onderstrepen werd een speelse hoofletter ‘L’ gemodificeerd en voorzien van een kwastje waardoor het inmiddels bekende Liona leeuwenstaartje ontstond.
Ondanks het vrouwelijke karakter van het product, de naam en de frivoliteit van het logo, was er de wens dat het merk zich binnen de machocultuur van de voetbalsport staande kon houden. Er werd een stoere beeldtaal ontwikkeld, een stevig lettertype voor communicatie gekozen en last but not least een themazin die het merk moest verankeren tussen de denkbeeldige graspollen. Een zin die bovendien in een klap duidelijk maakt dat vrouwenvoetbal voortaan serieus genomen moet worden: Ladies it’s time to kick some balls! Om de eventuele toekomstige concurrentie alvast een hak te zetten werd bovendien de claim ‘the first female soccerbrand’ toegevoegd. Er kan er immers maar een de eerste zijn.
Op 1 december 2015, werd Liona voorgesteld aan de voetbalwereld. In amper vier maanden tijd was een look ontwikkeld voor het merk, een logo en een overkoepelend communicatie thema. Het merk, in tussentijd voorzien van een door modeontwerpster Britt Das ontwikkelde kledinglijn, zag het licht met een krachtige introductie video. Het goede verhaal deed de rest. Het eerste voetbalmerk exclusief voor meisjes en vrouwen was geboren.
Check de collectie van Liona hier.